احداث نیروگاه خورشیدی

فهرست مطالب

 

احداث نیروگاه خورشیدی

در حال حاضر، نیروگاه های خورشیدی (فتوولتائیک) درصد کمی از تولید برق جهان را برعهده دارند، اما تعداد پروژه های وابسته به انرژی خورشیدی به طور پیوسته در حال افزایش است. توسعه نیروگاه های خورشیدی به دلیل کاهش هزینه و بهبود فرآیندهای فنی به طور فزاینده ای رقابتی می شود. توسعه بیشتر تولید انرژی خورشیدی به ویژه در کشورهای در حال توسعه با شرایط طبیعی مطلوب جذاب تر می شود.

انرژی خورشیدی قابلیت حیات خود را ثابت کرده است و مزایایی را نسبت به منابع انرژی سنتی مانند زغال سنگ نشان داده است. اما احداث یک نیروگاه خورشیدی چگونه است؟ این سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ می دهیم.

آغاز راه احداث نیروگاه خورشیدی

رشد دانش و فناوری‌های جدید نیروگاه‌های خورشیدی را کارآمدتر، قابل اعتمادتر و مقرون به صرفه‌تر می‌سازد که مورد توجه سرمایه‌گذاران است. بسیاری از کشورهای در حال توسعه منابع خورشیدی و فرصت های اقتصادی فوق العاده ای برای توسعه این بخش نوآورانه دارند. نیروگاه های فتوولتائیک (PV) را می توان در چند ماه ساخت که یک انگیزه اضافی برای اقتصادهای در حال رشد است.

فرآیند توسعه پروژه خورشیدی ساخت نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیک) با توسعه یک پروژه آغاز می شود. در این مرحله مهندسان و مشاوران مالی پروژه پتانسیل تولید انرژی خورشیدی را ارزیابی می کنند، بهترین مکان و کارآمدترین فناوری را برای پروژه انتخاب می کنند. توسعه پروژه خورشیدی یک فرآیند چند مرحله ای است که به یک تیم چند رشته ای از متخصصان با تجربه نیاز دارد.

باید شرایط برق محلی را تجزیه و تحلیل کرده و همچنین به دنبال یک قطعه زمین مناسب برای ساخت تاسیسات باشید. در عین حال کارشناسان امکان سنجی پروژه و همچنین اخذ مجوزهای رسمی و ارائه موافقتنامه برای اتصال به شبکه سراسری را انجام دهید.

مراحل توسعه یک نیروگاه خورشیدی

مراحل توسعه یک نیروگاه خورشیدی:

  • ایجاد طرح یک پروژه.
  • پیدا کردن یک قطعه زمین.
  • مطالعه پیش امکان سنجی دقیق.
  • مطالعه امکان سنجی پروژه.
  • اخذ مجوز و عقد قرارداد.
  • مهندسی و ساخت و ساز.

مراحل اولیه

رویکرد شما به هر پروژه بسته به اهداف و اولویت های سرمایه گذار، تامین مالی، الزامات قانونی و عوامل دیگر فردی است. در نتیجه، شما باید یک پروژه مفهومی ایجاد کنید که شامل پارامترهای اصلی هدف، انتظارات و اهدافتان است. در این مرحله نیازی به سرمایه گذاری کلان برای اجرای پروژه ندارید. مطالعه پیش امکان سنجی نیروگاه خورشیدی هدف از مطالعه امکان سنجی اولیه تعیین مشخصات کلی پروژه و میزان سرمایه گذاری است.

کارشناسان از زمین بازدید کرده و مطالعات را انجام می دهند. بر اساس گزارش، سرمایه‌گذار می‌تواند در مورد قابلیت اجرای پروژه و همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری منابع مالی اضافی در اجرای آن نتیجه‌گیری کند. مطالعات در این مرحله در شرایط عدم قطعیت انجام می شود که باید مورد توجه همه ذینفعان قرار گیرد.

مطالعه پیش امکان سنجی

مطالعه پیش امکان سنجی شامل موارد زیر است:

  • قیمت برق پیش بینی شده.
  • ارزیابی مساحت زمین مورد نظر
  • مقایسه راه حل های مختلف تکنولوژیکی و پیامدهای مالی آنها.
  • هزینه های مالی پیش بینی شده و درآمد بالقوه پروژه
  • ارزیابی ظرفیت یک نیروگاه خورشیدی
  • امکان و شرایط اتصال نیروگاه به شبکه سراسری برق
  • برنامه اولیه طراحی و ساخت تاسیسات
  • ارزیابی ریسک های اقتصادی، سیاسی و حقوقی پروژه
  • ارزیابی خطرات اجتماعی-فرهنگی و زیست محیطی پروژه

در این مرحله، باید محدوده فرصت ها و محتمل ترین مشکلات را تعیین کرده و راه حل های موثری را برای سرمایه گذار ایجاد کنید.

مطالعه امکان سنجی نیروگاه خورشیدی

مهمترین چیز برای یک سرمایه گذار، امکان سنجی حرفه ای است که شامل ویژگی های تاسیسات، راهکارهای فنی کاربردی و همچنین هزینه های مالی ساخت، بهره برداری و نگهداری آن می باشد. مرحله مطالعات امکان سنجی بر اساس نتایج کار قبلی با استفاده از اطلاعات دقیق تر برای یک پروژه خاص است. اگر نتایج مطالعه مطلوب باشد، کارفرما باید آماده سرمایه گذاری بیشتر برای پیشبرد پروژه تا مرحله تامین مالی باشد. یک مطالعه امکان سنجی معمولی شامل خلاصه ای دقیق از جنبه های فنی، نظارتی، مالی و تجاری است.

مراحل یک مطالعه امکان سنجی در خصوص یک همچین پروژه ای معمولا به شرح زیر می باشد:

  • توسعه یک طرح زمین دقیق
  • بررسی کردن منابع انرژی خورشیدی در منطقه مد نظر
  • شناسایی عوامل محیطی که ممکن است بر اجرای پروژه تأثیر بگذارد
  • مطالعه دقیق جنبه های زیست محیطی و اجتماعی-فرهنگی
  • هزینه و شرایط اتصال نیروگاه خورشیدی به شبکه برق
  • ارزیابی اضافی هزینه برق
  • بررسی و آنالیز منابع مالی و مقایسه آن با هزینه های بالقوه پروژه
  • بررسی های مفهومی نهایی ساختار تجاری پروژه
  • تجزیه و تحلیل مالی دقیق پروژه

مطالعه امکان سنجی ممکن است با فعالیت های مربوط به اخذ مجوزها، تامین مالی و قراردادها که به صورت موازی انجام می شود، همزمان باشد. هماهنگی واضح این فعالیت ها برای موفقیت پروژه انرژی خورشیدی ضروری است. پروژه های کوچک ممکن است به محاسبه ویژگی های اساسی یک نیروگاه خورشیدی و تجهیزات کلیدی آن محدود شوند. مهندسان همیشه نیازهای فردی هر سرمایه گذار را در نظر می گیرند، بنابراین مستندات مطابق با اهداف، محدوده و بودجه پروژه شما جمع آوری می شود.

اخذ مجوز ساخت

پس از تصمیم مثبت کارفرما بر اساس مطالعات امکان سنجی، باید مجوز ساخت و بهره برداری از نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیک) از مسئولان دریافت شود. این برای اطمینان از تامین مالی پروژه و قراردادهای تجاری مهم است. مجوز ساخت و ساز باید قبل از شروع واقعی کار در محل ساخت و ساز اخذ شود.

الزامات قانونی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.. تأخیر و الزامات خاص برای اسناد پشتیبانی به مکان، ظرفیت و نوع نیروگاه خورشیدی بستگی دارد. در برخی موارد، تغییرات در طرح اصلی برای اخذ مجوز لازم است.

تامین مالی پروژه‌ها

تامین مالی پروژه‌های نیروگاه‌های خورشیدی اساساً مانند تامین مالی سایر پروژه‌های انرژی است، اما ریسک‌هایی مختص این صنعت وجود دارد. این ریسک ها به خاطر این که این فناوری هنوز نوین و در مواردی ناشناخته است؛ طبیعی محسوب می شوند.

بانک ها هنگام سرمایه گذاری ترجیح می دهند با پروژه ای رو به رو شوند که پیش بینی دقیقی از آینده آن را در دسترس داشته باشند تا قضاوت راحت تری انجام دهند. یکی از شاخص های کلیدی تولید سالانه برق است که با احتمال 90 درصد (P90) حاصل می شود. داشتن یک نظر متخصص مستقل اعتماد توسعه دهندگان را تضمین می کند و به جذب سرمایه گذاری در پروژه انرژی خورشیدی کمک می کند. برای دریافت فاینانس، متخصصان مستندات پروژه جامع را تهیه خواهند کرد.

در حال حاضر، انرژی خورشیدی برای بانک های تجاری در برخی از کشورهای در حال توسعه به خوبی شناخته شده نیست، بنابراین گروه باید تلاش کند و زمان خود را برای دریافت وام صرف کند.

اگر از متخصصان کمک بگیرید؛ آنها به شما برای دریافت وام تجاری در بزرگترین بانک های کشور کمک می کنند. تا مطلوب ترین شرایط مالی را برای اجرای پروژه انرژی خورشیدی داشته باشید و بهترین نیروگاه ممکن را بدون نگرانی از مسائل مالی احداث نمایید.

مهندسی و طراحی نیروگاه های خورشیدی

با دریافت مجوزها و تایید فاینانس پروژه، تیم مهندسین اقدام به تهیه مستندات فنی دقیق می کنند. این اطلاعات به صورت کاملاً سازماندهی شده ارائه می شود و در دسترس همه علاقه مندان است. کارشناسان با دقت تمام مدارهای الکتریکی، از جمله تجهیزات برای اتصال به شبکه و حفاظت را توسعه می دهند.

در این مرحله بسیار مهم است که توجه ویژه ای به عناصر مهندسی عمران از جمله پایه ها، ساختمان ها، جاده های دسترسی و سایر زیرساخت ها داشته باشید و به هیچ وجه از جزئیات، هر چند بسیار کوچک، غافل نشوید.

ساخت نیروگاه خورشیدی توسط کارشناسان

مهندسین و کارشناسان در این مرحله طیف کاملی از خدمات ساخت و ساز و نظارت بر پروژه را مستقیماً در محل ساخت و ساز ارائه می دهد. در این مرحله، معمولا یک سرمایه گذار با همکاری با یک فرد که مسئول هماهنگی ها و ارتباطات کلیه فرآیندها و رعایت برنامه کاری است، اطلاعاتی از روند کار به دست می آورد.

پس از اتمام ساخت و ساز، تمام آزمایشات عملکرد و قابلیت اطمینان نیروگاه خورشیدی باید به دقت و بدون کوچک ترین سهل انگاری انجام شود. دقت کنید که تک تک این آزمایشات باید برای اجزای جداگانه و برای کل سیستم انجام شود. پس از اتمام موفقیت آمیز تست ها، تمام اسناد و مدارک شامل شرح دقیق طرح، نقشه ها، پروتکل های عملیاتی و غیره باید بدون هیچ نقص و کمبودی در اختیار سرمایه گذار و صاحب پروژه نیروگاه خورشیدی قرار بگیرد تا بتواند همه چیز را به دقت بررسی کند.

نکته!

کمک گرفتن از کارشناسان و مهندسینی که در حال بهره برداری و نگهداری نیروگاه های خورشیدی می باشند می تواند کمک بزرگی محسوب شود. مهندسین مجرب می توانند پرسنل مالک را مطابق با استانداردهای روز آموزش دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.