درآمد نیروگاه خورشیدی

فهرست مطالب

درآمد نیروگاه های خورشیدی

همان طور که صنایع خورشیدی به طور تصاعدی رشد می کنند، تقاضا برای پانل ها و نیروگاه های خورشیدی بزرگتر و بزرگتر نیز افزایش یافته است. پروژه ها از نظر مقیاس به طور گسترده ای افزایش یافته اند و این امر نیاز به فضایی فراتر از فضاهای مسکونی و تجاری معمولی برای شرکت های انرژی خورشیدی در سراسر کشور دارد.

با افزایش تقاضا برای فضا و افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر که به نظر می رسد تا سال 2022 و پس از آن ادامه یابد، فرصت های منحصر به فردی برای صاحبان نیروگاه های خورشیدی وجود دارد تا از این پیشرفت ها به نفع خود استفاده کنند. نیروگاه های خورشیدی بخش بزرگی از گسترش جهانی انرژی خورشیدی بوده‌اند، اما  در آمد نیروگاه خورشیدی چقدر است؟ یک نیروگاه خورشید دقیقاً چگونه سودآوری برای صاحبان خود ایجاد می‌کنند؟

کسب درآمد از نیروگاه های خورشیدی

با پیشرفت فناوری و کاهش هزینه، انرژی خورشیدی به گزینه ای مناسب تر برای مصرف کنندگان و مشاغل تبدیل شده است. یک گزارش تازه انجام شده نشان می دهد که هزینه پروژه های خورشیدی، خصوصا پروژه های احداث نیروگاه خورشیدی، در مقیاس شهری 70 درصد از سال 2010 تا 2020 کاهش یافته است.

امروزه راه‌های زیادی برای سود بردن و کسب درآمد از نیروگاه خورشیدی وجود دارد؛ چرا که قیمت نفت بالاست است و در آینده افزایش می‌یابد.

درآمد نیروگاه خورشیدی در سال 2022 چقدر است؟

در مرحله اول، توجه به این نکته مهم است که تعدادی از متغیرها ارزش یک نیروگاه خورشیدی و به همین ترتیب، درآمد حاصل از نیروگاه خورشیدی را تعیین می کنند. در این بخش ما به مهم ترین عوامل کلیدی که بر پتانسیل درآمد یک نیروگاه خورشیدی برای مالک نیروگاه تأثیر می گذارد؛ اشاره می کنیم.

اندازه پروژه نیروگاه خورشیدی

نیروگاه های خورشیدی معمولاً پروژه‌های بزرگی هستند و برای این که بتوانند یک توسعه دهنده و سرمایه گذار را به خود جلب کنند؛ باید اندازه مشخصی داشته باشند. یک دستورالعمل تقریبی برای تعداد پانل هایی که زمین یک نیروگاه گسترده خورشیدی می تواند نگه دارد 1 کیلو وات در هر 100 فوت مربع است.

اندازه نیروگاه خورشیدی و زمینِ نیروگاه مورد نیاز بر اساس پروژه به پروژه متفاوت است، و همچنین باید فضای اطراف اضافی را که برای تجهیزات خورشیدی غیر از پانل مورد نیاز است، در نظر بگیرید. به عنوان یک قاعده کلی، توسعه دهندگان نیروگاه های خورشیدی به دنبال حداقل 10 هکتار زمین صاف و گسترده  برای 1000 کیلو وات برق سه فاز هستند.

مقدار نور و انرژی خورشیدی دریافتیِ نیروگاه

همانطور که پیداست، برای این که یک فضا برای احداث نیروگاه خورشیدی بادوام مناسب باشد، باید سالانه مقدار زیادی نور و انرژی خورشید دریافت کند. زیاد بودنِ موانع به معنای سایه های زیاد است و این خبر خوبی برای یک پروژه نیروگاه خورشیدی نیست. البته اگر موانع زیادی در زمین مدنظر شما برای احداث پروژه نیروگاه خورشیدی وجود دارد، بلافاصله امید خود را از دست ندهید، چرا که حذف موانع امکان پذیر است. البته ممکن است رفع این موانع در برخی موارد واقع بینانه نباشد. خلاص شدن از شر چند درخت یا بوته مشکلی ندارد اما نمی توان از یک برج یا ساختمان به راحتی خلاص شد!

نزدیک بودن مکانِ نیروگاه خورشیدی به شبکه برق

این یک عامل تعیین کننده بزرگ برای توسعه دهندگان پروژه های نیروگاه خورشیدی است که به دنبال اجاره زمین برای یک پروژه نیروگاه خورشیدی هستند. اگر زیرساخت های لازم برای اتصال نیروگاه خورشیدی به شبکه برق در دسترس نباشد، بعید است که پروژه بتواند پیشرفت کند. حتی زیرساخت های به ظاهر واضح، مانند دسترسی جاده ای به زمین، می تواند تعیین کننده باشد. این نوع زیرساخت گران است و ساخت آن دشوار است، بنابراین اگر زمین مورد نظر شما برای احداث یک پروژه نیروگاه خورشیدی از قبل به اجزای لازم نزدیک باشد قطعا شانس بیشتری برای موفقیت پروژه نیروگاه خورشیدی خود خواهید داشت.

کیفیت خاک در زمین مورد استفاده برای نیروگاه خورشیدی

این ممکن است برای کسانی که درگیر کشاورزی سنتی هستند بیشتر از آن هایی که در حال توسعه یک پروژه نیروگاه خورشیدی هستند، نگران کننده به نظر برسد. اما با این وجود این یک عامل مهم است. اگر زمین ناپایدار بوده یا با موانع پوشیده شده باشد؛ ساخت و ساز و احداث نیروگاه خورشیدی بر روی آن دشوار خواهد بود. در صورت انتخاب چنین زمینی برای احداث نیروگاه خورشیدی، شما احتمالا در گام اول پروژه احداث نیروگاه خود با ضرر مواجه خواهید شد. پاکسازی زمین می‌تواند بودجه توسعه‌دهنده را تا حدی کاهش دهد که پروژه قابل دوام نباشد.

مزیت های احداث یک نیروگاه خورشیدی برای صاحبان نیروگاه و جامعه چیست؟

در این بخش می خواهیم مزیت ها و فواید احداث یک نیروگاه خورشیدی را با هم بررسی کنیم. نیروگاه های خورشیدی در حقیقت منابع انرژی پاک و قابل اعتمادی هستند. این نیروگاه ها طیف وسیعی از منافع را هم برای توسعه دهندگان و صاحبان نیروگاه ها و هم برای مردم جامعه به ارمغان می آورند. برخی از مهم ترین فایده های احداث یک نیروگاه خورشیدی عبارتند از :

دریافت انرژی پاک و تجدیدپذیر

نیروگا های خورشیدی انرژی پاک و تجدیدپذیر تولید می‌کنند. این نیروگاه ها استفاده از سوخت‌های فسیلی و منابع انرژی تجدیدناپذیر را کاهش می‌دهند. در نتیجه، از  انتشار پسماند های مضر و مواد شیمایی که به محیط زیست آسیب می‌رسانند؛ جلوگیری می کنند.

ایجاد درآمد تضمین شده

نیروگاه های خورشیدی هم برای توسعه دهندگان و هم برای مصرف کنندگان درآمد تضمین شده ای را ایجاد می کند. علاوه بر آن، اجاره زمین برای نیروگاه خورشیدی یک سرمایه گذاری محکم برای صاحبان زمین است زیرا منبع درآمد ثابتی را برای مدت ذکر شده در اجاره (معمولاً 20 تا 25 سال) تضمین می کند.

کمک به مردم جامعه

درآمد تولید شده توسط نیروگاه های خورشیدی به طور مستقیم به نفع مردم جامعه خواهد بود زیرا دولت های محلی می توانند این بودجه را برای بهبود خدمات اجتماعی و کاهش نرخ های مالیاتی مورد استفاده قرار دهند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.