پمپ آب خورشیدی

فهرست مطالب

 

پمپ آب خورشیدی

هنگامی که دارید تصمیم می گیرید از کدام پمپ آب برای آبیاری مزرعه خود استفاده کنید، احتمالا پمپ آب خورشیدی هم یکی از گزینه ها خواهد بود. برخی مزایا و معایب در پمپ های آب خورشیدی وجود دارد که فکر می کنیم دانستن آن برای شما مفید خواهد بود.

همانطور که می دانید، همه ابزارها و فناوری های جدید کشاورزی دارای مزایا و معایبی هستند. پمپ های آب خورشیدی هم از این قاعده مستثنی نمی باشند. با استفاده از اطلاعات زیر برای راهنمایی شما در تصمیم گیری، می توانید اطمینان حاصل کنید که پمپ آب مناسب برای نیازهای خود را انتخاب و خریداری می کنید.

مزیت های استفاده از  پمپ آب خورشیدی

استفاده از پمپ های آب خورشیدی برای آبیاری مزارع و دیگر کاربردها، مزیت ها و فایده های بسیار دارد. امروز و در این مقاله قصد داریم تا نگاهی کوتاه به مهم ترین مزیت ها و فواید استفاده از پمپ آب خورشیدی بیندازیم:

هزینه سوخت شما کاملا رایگان خواهد بود

با استفاده از پمپ های آب خورشیدی شما نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای برای تامین سوخت پمپ ها ندارید. پمپ های آب خورشیدی با پنل های خورشیدی تغذیه می شوند. هنگامی که پنل را در اختیار دارید، تمام انرژی مورد نیاز شما از طریق نور و گرمای ساطع شده از خورشید تامین شده و در نتیجه کاملا رایگان است!

این یک مزیت بزرگ نسبت به پمپ های آبی هستند که با سوخت فسیلی کار می کنند. چرا که این نوع پمپ ها شما را ملزم به خرید مداوم سوخت می کند. هزینه سوخت می تواند هزینه قابل توجهی به آبیاری مزرعه شما اضافه کند.

به نفع محیط زیست است

پمپ های آب خورشیدی پایدار هستند و از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کنند. آنها آلاینده های مضری تولید نمی کنند که هوا و خاک مزرعه شما را تمیز نگه می دارد. اگر آن ها را با پمپ های سوخت فسیلی مقایسه کنید، می بینید که پمپ های آبی که از سوخت فسیلی استفاده می کنند آلودگی زیادی را هم با دود در هوا و هم با ریختن سوخت در خاک شما ایجاد می کنند.

این مورد برای ما بسیار مهم است. بارندگی غیرقابل پیش بینی تر می شود و با تغییر آب و هوا، کشاورزی در مناطق استوایی دشوارتر می شود. بخش کشاورزی نیاز به یافتن شیوه های جدید و پایدار برای کمک به مقابله با این مشکل و راه هایی برای مقابله با تغییرات دارد. آبیاری خورشیدی یک گزینه فوق العاده است که اکنون در دسترس است.

 

کار و نگهداری از آن ها آسان تر و کم هزینه تر است

کافی است پمپ آب خورشیدی را به سیستم آبیاری انتخابی خود متصل کنید، آن را روشن کنید و خیالتان راحت باشد که تمام کارها را برای شما انجام می دهد. پمپ های خورشیدی نیز در مقایسه با پمپ های سوخت فسیلی به کار و نگهداری کمتری نیاز دارند.

اولاً، سوخت شما تمام نمی شود و زمانی که محصولات شما به شدت نیازمند آب هستند، نیازی ندارید که به دنبال تهیه سوخت باشید. دوم، پمپ های خورشیدی، به ویژه با دوره های گارانتی خوب، شما را ناامید نمی کنند، در حالی که پمپ های سوخت فسیلی نیاز به سرویس و نگهداری منظم زیادی دارند.

این سهولت نگهداری به ویژه در مورد پمپ های خورشیدی سطحی (پمپ هایی که در آب غوطه ور نیستند) صدق می کند. از آنجایی که نیازی به ضد آب بودن ندارند، قابل تعمیر هستند. در واقع، بیشتر تعمیر و نگهداری را می توان با ابزارهای اولیه در مزرعه شما انجام داد. فقط به یاد داشته باشید که پنل های خورشیدی خود را تمیز نگه دارید تا تا حد امکان انرژی تولید کند!

علاوه بر آن، استفاده از انرژی خورشیدی رایگان یک مزیت در مقایسه با آبیاری دستی نیز می باشد. چرا که آبیاری دستی بخش زیادی از انرژی و زمان ارزشمند شما را می گیرد.

 

 

 

عیب ها و مشکلات استفاده از پمپ آب خورشیدی

پمپ های آب خورشیدی هم مانند دیگر دستگاه هایی که در کار کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند؛ در کنار فواید و مزایای بسیاری که دارند معایبی نیز دارند. شناخت معایب و نقاط ضعف پمپ های آب خورشیدی به شما در یک انتخاب آگاهانه کمک می کند. در این بخش قصد داریم به مهم ترین عیب استفاده از پمپ آب خورشیدی و نحوه مقابله با آن بپردازیم.

نمی توان در هنگام تاریکی آب را پمپ کرد

پیش از این ما فقط در مورد عالی بودن پنل های خورشیدی و پمپ های آب خورشیدی صحبت کردیم (چون  واقعاً عالی هستند!)، اما آنها برای کار کردن به نور خورشید نیاز دارند. اگر می خواهید در اوایل صبح یا اواخر عصر آبیاری کنید، ممکن است متوجه شوید که نور خورشید کافی برای کارکرد پمپ آب خورشیدی شما وجود ندارد. با این حال، با کمی برنامه ریزی می توانید این عیب را کاهش دهید.

کاهش تاثیر این مشکل با استفاده از مخزن

یکی از بهترین کارها تهیه یک مخزن آب است. در آفتابی ‌ترین بخش‌های روز، از پمپ خورشیدی خود برای پمپاژ آب به مخزن خود استفاده کنید. سپس هر زمان که نیاز به آبیاری محصولات خود داشته باشید، از طریق روش گرانشی آب در دسترس خواهید داشت. به علاوه، می توانید از چاه آب کشاورزی خود استفاده کنید.

همچنین می‌توانید در مواقعی که خورشید بیرون نمی‌آید از باتری با پمپ خود استفاده کنید، اما ما این کار را توصیه نمی‌کنیم زیرا باتری‌ها ممکن است گران باشند و طول عمر بسیار کمی دارند.

هزینه های اولیه پمپ آب خورشیدی بالاست

هزینه اولیه پمپ های آب خورشیدی می تواند مانعی برای برخی کشاورزان باشد، زیرا باید پمپ آب و پانل ها را یک جا خریداری کنید. با این حال، در دراز مدت، پمپ های خورشیدی گزینه ارزان تری برای آبیاری هستند. این به دلیل مزایایی است که قبلاً مورد بحث قرار گرفت – بدون هزینه سوخت مداوم، طول عمر پمپ طولانی و هزینه های کار و نگهداری کم.

ایده خوبی است که در نظر بگیرید دوام پمپ آبتان چقدر برای شما مهم است.  هزینه سوخت و نگهداری را در این مدت محاسبه کنید. احتمالا از این که ببینید چقدر سریع هزینه هایی که برای سوخت خرج می کنید و در نتیجه صرفه جویی هایی که انجام خواهید داد، افزایش می یابد شگفت زده خواهید شد!

علاوه بر این، هزینه انرژی خورشیدی همچنان در حال کاهش است، در حالی که قیمت سوخت در حال افزایش است. یعنی تاثیر این عیب کمتر و کمتر می شود!

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.