تأسیسات گرمایشی چیست؟

فهرست مطالب

تأسیسات گرمایشی چیست؟ و انواع آن

یکی از مواردی که برای آسایش ساکنین ساختمان اهمیت زیادی دارد؛ داشتن هوای گرم مطبوع بالخصوص در فصول سرد سال است.  وجود  تأسیسات گرمایشی  در ساختمان، برای استفاده از انرژی گرمایی و کنترل حرارت ضروری است. سیستم گرمایشی ساختمان ها معمولا مرکزی یا توزیعی است. شرکت بهین مصرف در این مقاله انواع تأسیسات گرمایشی و کاربرد آن در ساختمان را کامل برای شما شرح داده است.

کاربرد تأسیسات گرمایشی ساختمان

سیستم گرمایشی علاوه بر گرم کردن محیط ساختمان برای تأمین آب گرم نیز کاربرد دارد. امروزه در اکثر ساختمان ها، تأمین آب گرم و گرمایش خانه توسط پکیج و رادیاتور انجام می شود اما در ساختمان های قدیمی تر، گرمایش خانه توسط بخاری گازی و آب گرم توسط آبگرمکن گازی تأمین می شود.

نکات مهم انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای ساختمان

برای انتخاب سیستم گرمایشی مناسب باید حتما به نوع کاربری ساختمان(مسکونی یا تجاری) و دمای بیرون ساختمان توجه کنید. جنس مصالحی که برای ساختمان استفاده شده است نیز در انتخاب سیستم گرمایشی تأثیرگذار است. میزان بودجه کارفرما و انتظارات و ایده های وی نیز باید در نظر گرفته شود تا بتوان بر اساس امکانات اقتصادی کارفرما تاسیسات گرمایشی مناسبی برای ساختمان پیاده سازی کرد.

انواع تاسیسات گرمایشی ساختمان

در سیستم های سرمایشی و گرمایشی نوین که در ساختمان های امروزی کارگذاشته می شود؛ صرفه جویی در مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد.  با سیستم های نوین سرمایشی و گرمایشی، بسیاری از هزینه های ساختمان کاهش می یابد. در ادامه انواع تأسیسات گرمایشی را برای شما شرح می دهیم.

روش گرمایش خورشیدی

یکی از نیاز های اصلی اکثر ساختمان ها، داشتن آب گرم است.  تهیه آب گرم نیاز به صرف انرژی و سوخت های فسیلی دارد. آبگرمکن های خورشیدی با صرف کمترین انرژی این دغدغه ما را رفع خواهد کرد.

 

روش گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف، گرما را از طریق تشعشع و جایه جایی به محیط منتقل می کند. در این سیستم ابتدا آب گرم از طریق سیستم گرم کننده، داخل لوله های چند لایه می چرخد و حرارت به کف اتاق منتقل می شود. سپس گرما به وسیله انتقال حرارت تشعشعی از کف به محیط منتقل می شود. در انتقال حرارت تشعشعی، انتقال حرارت به وسیله امواجی شبیه امواج نوری یا رادیویی صورت می گیرد.

روش گرمایش از سقف

سیستم گرمایش از سقف، یک سیستم جدید است که نام دیگرآن گرم کننده تابشی است. در این سیستم گرمایشی، گرما از طریق امواج مادون قرمز منتقل می شود  و از مزیت های آن می توان به: کنترل مسیر گرما، سرعت بالای گرم کردن، ایجاد گرمای یکنواخت، صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. در سیستم گرمایش از سقف، تمرکز بیشتر گرما در زیر سقف و هدررفت آن از طریق سقف است.  به همین دلیل استفاده از آن زیاد توصیه نمی شود.

روش گرمایش متمرکز

در این سیستم، گرمارسانی مشترک به یک منطقه با استفاده از منبع گرمایشی مانند بخار آب انجام می شود. سیستم گرمایش متمرکز از یک یا چند واحد محلی برای تولید بخار و گرمایش محیط استفاده می کند. این سیستم یک منبع تغذیه آبگرم و لوله کشی دارد. با مرکزی کردن سیستم، راندمان تاسیسات موتورخانه بهبود پیدا می کند و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.  از انواع دیگر سیستم های تأسیسات گرمایشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم گرمایش از کف با استفاده از موتورخانه حرارت مرکزی
  • سیستم یونیت هیتر با استفاده از موتورخانه حرارت مرکزی
  • سیستم فن کویل با استفاده از موتور خانه حرارت مرکزی
  • سیستم رادیاتور با استفاده از موتورخانه حرارت مرکزی
  • سیستم گرمایش از کف با استفاده از پکیچ
  • انواع بخاری ها ار قبیل گازی و نفتی و ….
  • سیستم رادیاتور با استفاده از پکیج

تجهیزات گرمایشی ساختمان

در سیستم گرمایشی ساختمان از تجهیزات: پکیج های دیواری و زمینی، آبگرمکن های زمینی و دیواری، رادیاتور، فن کویل، پمپ حرارتی، حوله خشک کن، مشعل و بویلر و …استفاده می شود.

پکیج گرمایشی  تاسیسات گرمایشی ساختمان و موتور

پکیج درساختمان از نظر نحوه قرارگیری به انواع زمینی و دیواری تقسیم می شود و وظیفه آن تأمین آب گرم خانه و حرارت لازم برای رادیاتور ها است. پکیج های دیواری نسبت به زمینی، حجم کمتری دارند و به راحتی می توانید آن را داخل ساختمان مانند آشپزخانه نصب کنید. با پکیج دیگر نیازی به تأسیسات موتورخانه مرکزی ندارید و در بسیاری از هزینه های جانبی صرفه جویی می شود.

رادیاتور

رادیاتور وسیله مناسبی برای گرم کردن ساختمان های مسکونی و محیط های اداری است. رادیاتور آب گرم را به وسیله پکیج همان واحد یا در موتورخانه مرکزی تامین می کند.

دیگ چدنی

دیگ های تأسیسات گرمایشی موتوخانه مرکزی معمولا از دو جنس فولاد و چدن ساخته می شوند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. به دیگ های چدنی، دیگ شوفاژ چدنی نیز می گویند. این دیگ ها نسبت به دیگ فولادی، فشار کار و راندمان جذب انرژی کمتری دارند. از مزیت های دیگ چدنی می توان به:  قابل تفکیک بودن پره ها، حمل آسان و قیمت پایین تر اشاره کرد. به دلیل مزایای نام برده شده، از دیگ چدنی نسبت به دیگ فولادی در ساختمان ها بیشتر استفاده
می شود.

مشعل

مشعل، از دیگر تجهیزات گرمایشی ساختمان است که با اختلاط مقدار معینی سوخت و هوا و احتراق این دو، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می کند. به مشعل، قلب تأسیسات گرمایشی ساختمان می گویند و وظیفه آن ایجاد گرمایش در انواع دیگ، هیتر و پکیج های گرمایشی است.

مشعل ها از نظر مصرف سوخت به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • گازوئیل سوز
  • گازسوز
  • مازوت سوز
  • دوگانه سوز (گاز و گازوئیل)
  • سه گانه سوز (گاز، گازوئیل و مازوت)

شیرآلات و اتصالات تاسیسات

شیرآلات کاربرد بسیار مهمی در صنعت تاسیسات دارند. مهم ترین وظیفه شیرآلات، قطع و وصل و تنظیم دبی جریان سیالات است. در موتورخانه ها معمولا از شیرآلات مکانیکی دروازه ای، کف فلزی . شیرهای یک طرفه ، که از انواع برنجی (اتصال دنده ای) و یا چدنی (با اتصال فلنجی) در سایزهای مختلف هستند استفاده می شود.

چیلر

چیلرها مانند اسپیلت هم برای سرمایش و هم گرمایش کاربرد دارند. از چیلر معمولا برای متراژهای بالای 150 متر استفاده می‌شود. سیستم استفاده از چیلر به این صورت است که می توانید در اتاق یک فن کویل قرار دهید و آن را به چیلر مرکزی که در تراس، حیاط یا پشت بام است متصل کنید. با چیلر می توانید دمای هر اتاق را به صورت جداگانه تنظیم کنید. مزیت دیگر چیلر این است که مصرف  برق آن نسبت به کولر گازی  کم تر است. این سیستم گرمایشی هوا را پیش از خروج تصفیه می کند.

جمع بندی: در این مقاله با ضرورت و اهمیت سیستم گرمایشی در ساختمان، تجهیزات و انواع آن آشنا شدید. برای تصمیم گیری  درست هنگام انتخاب نوع تأسیسات گرمایشی ساختمان لازم است حتما با کارشناسان خبره در این زمینه مشورت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.